Valószínűleg mindenki átérzi az ajándékcsomagolás örömét/borzalmát. Ez egy teljesen fekete-fehér terület: vagy imádunk ajándékot csomagolni és minél precízebben és tökéletesebben tesszük, vagy ki nem állhatjuk a vele járó procedúrát és az ajándékzacskók elkötelezett hívei vagyunk. Valaki azt mondja, nem is számít, mibe csomagolunk valamit, hiszen, úgyis kibontják; maga az ajándék fontos. Csakhogy ez nem feltétlenül igaz. Ha céges ajándékot adunk mindenképpen a legjobb benyomásra szeretnénk törekedni, ennek pedig bizony a csomagolásnál kell kezdődnie.

 

Daniel Howard marketing professzor 1992-ben folytatott egy egyszerű kísérletet. Birkaszőr bicikli ülőke védőt ajándékozott diákjainak. A csavar: mindet másképpen vagy egyáltalán nem csomagolta be. A cél az volt, hogy felmérje az ajándékozottak reakcióját, ezért megkérte őket, értékeljék azt. A diákok lényegesen jobban örültek az ülőke védőnek, ha az egy igényes csomagolásból került elő, mintha egy nejlon szatyorból – még akkor is nagyobb volt a lelkesedésük, ha a birkaszőr egy sima barna papírba volt csomagolva. A tanulság? Igenis számít, milyen csomagolással ajándékozunk valamit.

A csomagolópapír esztétikai jellemzőin kívül fontos, tudnunk milyen jelentése lehet különböző kultúrákban. Ha multikulturális ügyfélkörrel rendelkezünk, nézzünk utána, bizonyos színek mit jelenthetnek más országokban, van-e különleges jelentősége az ajándék kinézetének vagy az ajándékozás módjának. Figyelnünk kell rá, hogy akaratlanul se sértsünk meg senkit.

Ahogy az említett tanulmányból is kiderül, az ajándék által kiváltott lelkesedés szorosan köthető annak csomagolásához. Meghatározza azt, definiálja, mint ajándék, jelentéssel ruházhatja fel. Ez a jelentés mindig tőlünk függ, gondoljunk bele hát, milyen okból ajándékozunk, és milyen reakciót akarunk kiváltani az ajándékozottból.